Testování elektromobilu

Pro účely zkoušek akumulátorů v provozu elektromobilu byl v roce 1994 na bázi automobilu Škoda 136–Favorit vyroben elektromobil PROTOEL 2.

Specifikace

Pro elektromobil byly vybrány NiCd akumulátory firmy SAFT typu STM 5-180. Baterie SAFT jsou vybaveny hydraulickým systémem, který zajišťuje odvádění plynů vzniklých v akumulátoru mimo vozidlo a umožňuje centrální doplňování vody do jednotlivých článků.

Akumulátorové monobloky jsou umístěny v zadní části vozu, odkud byla demontována zadní sedadla a podlaha zvýšena asi o 20 cm. Elektromobil PROTOEL  2 se po úpravách a osazení akumulátorů stal dvoumístným užitkovým vozidlem s ložným prostorem za předními sedadly.

Do elektromobilu PROTOEL 2 je vestavěn stejnosměrný trakční elektromotor SM 1610-S9, který je připojen ke standardní pětistupňové převodovce, s následujícími parametry:

  • jmenovitý výkon 18.5 kW
  • jmenovitý proud 220 A
  • jmenovité napětí 96 V
  • maximální otáčky 5000 ot./min

Niklkadmiová vzduchem chlazená trakční baterie je složená ze 16 monobloků STM 5-180 s následujícími parametry:

  • jmenovité napětí bloku 6 V
  • jmenovité napětí trakční baterie 96 V
  • jmenovitá kapacita 180 Ah
  • maximální vybíjecí proud trvale 180 A/špičkově 900 A

Elektromobil je vybaven palubním nabíječem napájeným ze sítě 230 V/16 A a třístupňovou rekuperační brzdou.

Soutěže

Pracovníci firmy TES se v rámci zkoušek zúčastnili soutěže elektromobilů "AUSTROSOLAR" z Linze do Českých Budějovic a zpět v termínu 3. 5. až 8. 5. 1994, kde elektromobil obsadil ve své kategorii 2. místo. Dále se elektromobil zúčastnil propagační jízdy "Šumava 94" z Nýrska do Českého Krumlova v termínu 2. 7. až 6. 7. 1994.

Dojezd

Vlastnosti elektromobilu s niklkadmiovými bateriemi v typicky městském provozu byly zkoušeny v Brně. Efektivní dojezd elektromobilu je v závislosti na členitosti terénu a stylu jízdy 60 až 80 km.

Při zkouškách maximálního dojezdu na plné nabití palubním nabíječem a s využitím rekuperačního brždění byly v prostoru Českomoravské vysočiny dosaženy následující mezní výsledky:

  • jízda jako s běžným automobilem bez ohledu na velikost proudu odebíraného z baterie 85 km
  • úsporná jízda 100 km
  • extrémně úsporná jízda 115 km

Životnost NiCd trakční baterie v elektromobilu lze odhadnout na ujetí cca 120 až 150 tisíc km.

Od roku 1998 do 2006 byl elektromobil využíván pro přepravu osob a materiálu v areálu jaderné elektrárny Temelín. V současné době je možné vozidlo potkat na silnicích v Třebíči a blízkém okolí.